kolej » transport

Dlaczego zlikwidowano dworzec kolei miejskiej na gdańskim Starym Mieście?

0 Comments

Dlaczego w Gdańsku zlikwidowano najstarszą, mającą 148 lat, linię kolei miejskiej SKM-1 łączącej ongiś położone przy plaży Brzeźno, a póżniej Terminal Promowy, z położonym na gdańskim Starym Mieście opuszczonym dziś dworcem Brama Nizinna? Dziś wysłałem okolicznościowy email do innych redakcji, informując o stosownej rocznicy równych 6 lat oczekiwania na odpowiedź. W międzyczasie zbudowano odcinek toru do stacji Śródmieście, ale – pomiędzy odcinkiem który chciałbym włączyć do sieci SKM, tak aby pociągi SKM mogły kursować na Stare Miasto czy do Tczewa, powstała kilkusetmetrowa dziura bez torowiska.
Ktoś doprowadził  do likwidacji połączenia, zarówno kolei miejskiej, jak i dalekobieżnej, do międzynarodowego terminalu promowego w Gdańsku. W miastach Holandii, Finlandii, Szwajcarii, takie linie nadal istnieją, kursują na nich specjalne pociągi dowożące i odwożące pasażerów korzystających z promów morskich. W Polsce ktoś podjął kuriozalną decyzję o rozbiórce torowiska najstarszej, liczącej 147 lat, linii kolei miejskiej S-1 lub SKM-1.

Linia została uruchomiona w 1867, doprowadzona od nieczynnej obecnie stacji Gdańsk Brama Nizinna. Rozwój gdańskiego portu był uzależniony od połączenia go z ogólnoniemiecką siecią kolejową. 10 lipca 1865 rozpoczęto budowę jednotorowej linii kolejowej (z wieloma obiektami inżynieryjnymi i z pomocą saperów), do użytku została oddana 1 października 1867. W Śródmieściu został zbudowany nieistniejący obecnie dworzec Gdańsk Brama Wyżynna.

wg http://pl.wikipedia.org/wiki/Gda%C5%84sk_Brama_Nizinna cc wikimedia
Plik:Dworzec kolejowy Brama Nizinna, około 1900.JPG

wg Gedanopedia

W 1852 r. do Gdańska dotarła od strony południowej linia kolejowa z Tczewa (początkowo jednotorowa), będąca bocznym odgałęzieniem Pruskiej Kolei Wschodniej łączącej Berlin z Królewcem. Na jej końcu powstała stacja czołowa Gdańsk Brama Nizinna. Jej nazwa wzięła się od położonej nieopodal Bramy Nizinnej – stacja była zlokalizowana przy fortyfikacjach miejskich, po ich wewnętrznej stronie. Stację oblewał Opływ Motławy, Nowa Motława i stara Motława. Wjazd na stację odbywał się przez wykonany niewielki wyłom w linii fortyfikacji, poprzez Bramę Kolejową. Pierwszy w historii Gdańska pociąg wjechał na nową stację 17 lipca 1852 r. 

W 1884 roku, na północ od stacji, wzdłuż ulicy Chmielnej na Wyspie Spichrzów poprowadzono tor dla pociągów towarowych, tzw. Kolej Spichrzowa. Drugim odgałęzieniem od stacji była linia towarowa zbudowana w 1893 r. w kierunku Dolnego Miasta.

Kolej Spichrzowa powstała w Gdańsku 1884 r., dzięki finansowaniu przez Korporację Gdańskich Kupców. Dzisiaj jej tory można jeszcze odnaleźć w północnej części Wyspy Spichrzów.

wg: http://ibedeker.pl/spacery/kupiecka-kolej-na-wyspie-kolej-spichrzowa/#ixzz3HTdlfKhf

Kolej Spichrzowa na planie z 1902 r.

1 października 1896 dworzec Brama Nizinna zaprzestał obsługi pociągów pasażerskich, które od tamtej pory kierowane były na oddany ostatecznie do użytku w 1900 r. dworzec Gdańsk Główny. Od tego momentu dworzec Gdańsk Brama Nizinna pełnił funkcje jedynie dworca towarowego. Został przebudowany podczas I wojny światowej (według projektu z 1913 roku) na biura odpraw towarowych i celnych (Güter und Zollabfertigungs-Gebäude); czasowo pełnił funkcję szpitala polowego Czerwonego Krzyża. Budynek spłonął w marcu 1945 r. Obecnie nie odbywa się tutaj żaden ruch pociągów, został zamknięty po 1995 r. Proponuję przywrócenie połączenia kolei miejskiej SKM do tego dworca, wraz z odbudową częściowo zachowanego torowiska łącznicy z dworca Brama Nizinna do torowiska stacji Gdańsk Południowy oraz uzupełnienie odcinka kilkuset metrów toru łączącego ta stację z powstającą akurat stacją Gdańsk Śródmieście.

opr. Adam Fularz na podst. Wikipedii i Gedanopedii
dotyczy: Akcja z okazji 6. rocznicy braku odpowiedzi na kierowaną do Państwa korespondencję.

Szanowni Państwo,
Prowadzę malutkie serwisy w Trójmieście, m.in. Gdańska.pl czy sopocka.eu
Jakiś czas temu usiłowałem opisać sprawę dziwnego „kończenia się” torów przedłużonej linii kolei SKM, które zamiast połączyć się z torowiskiem na stacji Gdańsk Południowy- mają kilkusetmetrową przerwę między oboma torowiskami.
Są to torowiska równoległe do zatłoczonej do granic przepustowości magistrali Gdańsk Gł- Tczew. Jest tak zatłoczona ruchem, że kolej SKM praktycznie, poza nielicznymi kursami, nie dociera do Tczewa.
Niestety, zaraz po nakręceniu filmu dokumentującego ową dziwną „przerwę” między ciągami obu torowisk – budowanego i już istniejącego-  ukradziono mi telefon komórkowy którym wykonałem nagranie.
Jakiś czas temu nie odpisano mi na majle do Urz. Miejskiego w powyższej sprawie. Stąd- akcja z okazji 6. rocznicy braku odpowiedzi na kierowaną do Państwa korespondencję.Państwo w ogóle nie odpisują na korespondencję. Jak sądzę, nie mają Państwo takiego zwyczaju.

Nie mamy odpowiedzi na korespondencję z ostatnich dni, np.:
25 sierpnia, 3, 4, 9, 16 września- w tym na przedsądowe wezwanie do zaniechania naruszeń prawa wyborczego.
Podsyłam propozycję równo sprzed 6 lat. Na nią także nie przyszła odpowiedź.Gazety Gdańskiej nie prowadzę aktywnie z uwagi na brak odpowiedzi urzędników z UMG na listy email. Uprzejmie wzywam do zakończenia tego przykrego dla mediów stanu.

Poprzednio opisywałem airport link (kolej do portu lotniczego) – który chyba powstaje, sądząc ze zdjęć. W forach w sieci internet jeszcze można poczytać, jak różni internauci wyzywają mnie od idiotów, gdy to proponowałem. Niestety, nie odnoszę z tego tytułu korzyści majątkowych.
Pozdrawiam,
Adam Fularz
Gazeta Gdańska- Danziger Zeitung

wtorek, 28 października 2008

Linia SKM do Tczewa- propozycja

Rys. Przebieg połączenia. Wykorzystano podkład Map Google do celów edukacyjnych
Linia do Tczewa powstaćby mogła z wykorzystania torów towarowych na stacji Gdańsk Południowy, budowy nowego toru od stacji Gdańsk Główny do stacji Gdańsk Południowy (a nie tylko do stacji Gdańsk Śródmieście, jak planuje się obecnie, jest jedynie około 1000 metrów dalej), oraz wykorzystania towarowego łącznika pomiędzy Gdańskiem Orunią a torami towarowymi do portu przebiegający wzdłuż ul. Smętnej i Wschodniej. Odbudowany zostałby łącznik przy ul. Poleskiej wrowadzający linię z Gd. Oruni do torów towarowych do Tczewa. Kolej SKM wykorzystałaby do Tczewa dodatkową parę torów dla pociągów towarowych.

Fot. Przebieg linii w dzielnicy Orunia- wykorzystanie torów towarowych. Wykorzystano podkład Map Google do celów edukacyjnych

By


Readers Comments (0)