0 Comments
Linia została uruchomiona w 1867, doprowadzona od nieczynnej obecnie stacji Gdańsk Brama Nizinna. Rozwój gdańskiego portu był uzależniony od połączenia go z ogólnoniemiecką siecią kolejową. 10 lipca 1865 rozpoczęto budowę jednotorowej linii kolejowej (z wieloma obiektami inżynieryjnymi i z pomocą saperów), do użytku została oddana 1 października 1867. W Śródmieściu został zbudowany nieistniejący obecnie dworzec Gdańsk Brama Wyżynna.
wg Gedanopedia
W 1852 r. do Gdańska dotarła od strony południowej linia kolejowa z Tczewa (początkowo jednotorowa), będąca bocznym odgałęzieniem Pruskiej Kolei Wschodniej łączącej Berlin z Królewcem. Na jej końcu powstała stacja czołowa Gdańsk Brama Nizinna. Jej nazwa wzięła się od położonej nieopodal Bramy Nizinnej – stacja była zlokalizowana przy fortyfikacjach miejskich, po ich wewnętrznej stronie. Stację oblewał Opływ Motławy, Nowa Motława i stara Motława. Wjazd na stację odbywał się przez wykonany niewielki wyłom w linii fortyfikacji, poprzez Bramę Kolejową. Pierwszy w historii Gdańska pociąg wjechał na nową stację 17 lipca 1852 r.
W 1884 roku, na północ od stacji, wzdłuż ulicy Chmielnej na Wyspie Spichrzów poprowadzono tor dla pociągów towarowych, tzw. Kolej Spichrzowa. Drugim odgałęzieniem od stacji była linia towarowa zbudowana w 1893 r. w kierunku Dolnego Miasta.
Kolej Spichrzowa powstała w Gdańsku 1884 r., dzięki finansowaniu przez Korporację Gdańskich Kupców. Dzisiaj jej tory można jeszcze odnaleźć w północnej części Wyspy Spichrzów.
wg: http://ibedeker.pl/spacery/
1 października 1896 dworzec Brama Nizinna zaprzestał obsługi pociągów pasażerskich, które od tamtej pory kierowane były na oddany ostatecznie do użytku w 1900 r. dworzec Gdańsk Główny. Od tego momentu dworzec Gdańsk Brama Nizinna pełnił funkcje jedynie dworca towarowego. Został przebudowany podczas I wojny światowej (według projektu z 1913 roku) na biura odpraw towarowych i celnych (Güter und Zollabfertigungs-Gebäude); czasowo pełnił funkcję szpitala polowego Czerwonego Krzyża. Budynek spłonął w marcu 1945 r. Obecnie nie odbywa się tutaj żaden ruch pociągów, został zamknięty po 1995 r. Proponuję przywrócenie połączenia kolei miejskiej SKM do tego dworca, wraz z odbudową częściowo zachowanego torowiska łącznicy z dworca Brama Nizinna do torowiska stacji Gdańsk Południowy oraz uzupełnienie odcinka kilkuset metrów toru łączącego ta stację z powstającą akurat stacją Gdańsk Śródmieście.
Rys. Przebieg połączenia. Wykorzystano podkład Map Google do celów edukacyjnych |
Fot. Przebieg linii w dzielnicy Orunia- wykorzystanie torów towarowych. Wykorzystano podkład Map Google do celów edukacyjnych
By admin