0 Comments
Most Trajana serbski : Трајанов мост Romanian : Podul lui Traian |
|
---|---|
Artistic rekonstrukcja |
|
Krzyże | Dunaj |
Locale | Na wschód od Żelaznej Bramy , w pobliżu miast Drobeta-Turnu Severin ( Rumunia ) i Kladovo (Serbia ) |
Architekt | Apollodorus Damaszku |
Tworzywo | Drewno i kamień |
Całkowita długość | 1135 m (3724 ft) |
Szerokość | 15 m (49 ft) |
Wzrost | 19 m (62 ft) |
Liczba przęseł | 20 murowane słupy |
Budowa rozpocznie | 103 |
Koniec budowy | 105 |
Status Heritage | |
Zwinięty | Nadbudowa zniszczone przez Hadriana |
Współrzędne | Współrzędne : 44.623769 ° N 22,66705 ° E |
Most Trajana ( rumuński : Podul lui Traian ; Serbian : Трајанов мост, Trajanov Most ) lub Bridge of Apollodoros na Dunaju był rzymskim segmentowym mostem łukowmy , najwcześniej powstałym nad dolnym Dunajem . Choć było to tylko funkcjonalne przez kilka dekad, przez ponad 1000 lat był to najdłuższy most łukowy w sumie przęseł i średniej długości przęsła. [ 1 ]
Most został zbudowany w 105 roku ne przez greckiego architekta Apollodoros Damaszku do rozmieszczenia wojsk rzymskich w wojnie z Dacją .
Zawartość
|
Radość z mostu na kolumnie Trajana przedstawiająca odcinki niezwykle płaskie łukiem odcinkowym na wysokiej rosnącymi betonowych filarach, w pierwszym planie cesarz Trajan dokonuje poświęcania przez Dunaj
Most został położony na wschód od Żelaznej Bramy , w pobliżu miast Drobeta-Turnu Severin ( Rumunia ) oraz Kladovo ( Serbia ). Jego budowa została zamówiona przez cesarza Trajana jako trasa dostaw dla rzymskich legionów walczących w Dacji
Struktura była 1135 m (3724 stóp) długości (Dunaj jest 800 m (2600 stóp) szerokości w tej dziedzinie), 15 m (49 stóp) szerokości i 19 m (62 stóp), wysoki (mierzony od rzeki powierzchni). Na każdym końcu był rzymski fort, castrum , każdy zbudowany wokół wejścia (przejście było możliwe jedynie pieszo przez obóz).
Jego inżynier Apollodorus Damaszku, używał drewniane łuki, każdy obejmujące 38 m (125 ft), które zostały ustawione na dwudziestu murowanych filarach (z cegieł, zaprawy i pucolana cementu). [ 2 ] [ 3 ] Został zbudowany niezwykle szybko ( pomiędzy 103 i 105), stosując konstrukcję drewnianą kesonu dla każdego mola. [ 4 ]
Rzymska pamiątkowa tablica („Tabula Traiana”), 4 m szerokości i 1,75 m wysokości, z okazji zakończenia przez Trajana wojskowej drogi znajduje się na stronie serbskiej skierowanej na Rumunię w pobliżu Ogradina . W 1972 roku, kiedy Elektrownia Wodna „Iron Gate I” została zbudowana, tablica została przeniesiona z pierwotnej lokalizacji, i podniosła się do obecnego miejsca. Brzmi ona:
Tekst był interpretowany przez Otto Benndorf:
Tabula Traiana został uznany za zabytek kultury o wyjątkowym znaczeniu w 1979 roku, i jest chroniony przez Republikę Serbii .
Drewniana część nośna mostu została rozebrana przez następcę Trajana, Hadrian , w celu ochrony imperium przed najazdami barbarzyńców z północy.[ 5 ]
Dwadzieścia filary były jeszcze widoczne w 1856 roku, gdy poziom Dunaju był rekordowo niski.
W 1906 roku Międzynarodowa Komisja Dunaju postanowiła zniszczyć dwa filary, które zostały wzięte za przeszkodę nawigacyjną.
W 1932 r. było 16 filarów. Pozostałe były podwodne, ale w 1982 roku tylko 12 zostało odwzorowane przez archeologów, pozostałe cztery był prawdopodobnie porwany przez wodę. Wejście i tylko słupki są teraz widoczne na każdym brzegu Dunaju. [ 6 ]
W 1979 roku, Most Trajana został dodany do listy Pomników Kultury wyjątkowego znaczenia , i jest chroniony przez Republikę Serbii.
Pozostaje Drobeta fortu po lewej / na północ brzegu Dunaju (Rumunia), która zapewniła dostęp do mostu Trajana. Po prawej / południowym brzegu Dunaju (Serbia) są szczątki Pontes castrum, który służył do tego samego celu.
By admin