historia

Zapomniane rzymskie mosty przez Dunaj

0 Comments

Zobacz także: Roman Dacia
Most Trajana
serbski : Трајанов мост 
Romanian : Podul lui Traian
Artystyczna interpretacja Most Trajana przedstawiono na powierzchni światła brązowym, z most rozciągający się od blisko brzegu rzeki, na dole po lewej i brzegu daleko w prawym górnym rogu.
Artistic rekonstrukcja
Krzyże Dunaj
Locale Na wschód od Żelaznej Bramy , w pobliżu miast Drobeta-Turnu Severin ( Rumunia ) i Kladovo (Serbia )
Architekt Apollodorus Damaszku
Tworzywo Drewno i kamień
Całkowita długość 1135 m (3724 ft)
Szerokość 15 m (49 ft)
Wzrost 19 m (62 ft)
Liczba przęseł 20 murowane słupy
Budowa rozpocznie 103
Koniec budowy 105
Status Heritage  
Zwinięty Nadbudowa zniszczone przez Hadriana
Współrzędne Współrzędne : 44.623769 ° N 22,66705 ° E

Most Trajana ( rumuński : Podul lui Traian ; Serbian : Трајанов мост, Trajanov Most ) lub Bridge of Apollodoros na Dunaju był rzymskim segmentowym mostem łukowmy , najwcześniej powstałym nad dolnym Dunajem . Choć było to tylko funkcjonalne przez kilka dekad, przez ponad 1000 lat był to najdłuższy most łukowy w  sumie przęseł i średniej długości przęsła. [ 1 ]

Most został zbudowany w 105 roku ne przez greckiego architekta Apollodoros Damaszku do rozmieszczenia wojsk rzymskich w wojnie z Dacją .

Zawartość


Opis

Radość z mostu na kolumnie Trajana przedstawiająca odcinki niezwykle płaskie łukiem odcinkowym na wysokiej rosnącymi betonowych filarach, w pierwszym planie cesarz Trajan dokonuje poświęcania przez Dunaj

Most został położony na wschód od Żelaznej Bramy , w pobliżu miast Drobeta-Turnu Severin ( Rumunia ) oraz Kladovo ( Serbia ). Jego budowa została zamówiona przez cesarza Trajana jako trasa dostaw dla rzymskich legionów walczących w Dacji

Struktura była 1135 m (3724 stóp) długości (Dunaj jest 800 m (2600 stóp) szerokości w tej dziedzinie), 15 m (49 stóp) szerokości i 19 m (62 stóp), wysoki (mierzony od rzeki powierzchni). Na każdym końcu był rzymski fort, castrum , każdy zbudowany wokół wejścia (przejście było możliwe jedynie pieszo przez obóz).

Jego inżynier Apollodorus Damaszku, używał drewniane łuki, każdy obejmujące 38 m (125 ft), które zostały ustawione na dwudziestu murowanych filarach (z cegieł, zaprawy i pucolana cementu). [ 2 [ 3 ] Został zbudowany niezwykle szybko ( pomiędzy 103 i 105), stosując konstrukcję drewnianą kesonu dla każdego mola. [ 4 ]

Tabula Traiana

Zdjęcie Tabula Traiana w pobliżu Kladovo , Serbia.

Rzymska pamiątkowa tablica („Tabula Traiana”), 4 m szerokości i 1,75 m wysokości, z okazji zakończenia przez Trajana wojskowej drogi znajduje się na stronie serbskiej skierowanej na Rumunię w pobliżu Ogradina . W 1972 roku, kiedy Elektrownia Wodna „Iron Gate I”  została zbudowana, tablica została przeniesiona z pierwotnej lokalizacji, i podniosła się do obecnego miejsca. Brzmi ona:

IMP. CAESAR. DIVI. NERVAE. 
Nerwy TRAIANVS. AVG. GERM 
PONTIF MAXIMUS TRIB POT IIII 
PATER PATRIAE COS III 
MONTIBVUS EXCISI (s) ANCO (ni) BVS 
SVBLAT (i) S VIA (m) F (ecit)

Tekst był interpretowany przez Otto Benndorf:

Imperator Caesar syn boskiego Nerwy , Nerva Trajan, Augustus , Germanicus , Pontifex Maximus , zainwestował już po raz czwarty w TribuneOjciec Ojczyzny , konsul po raz trzeci, drążenie skały górskich i przy użyciu drewnianych belek uczynił tę drogę.

Tabula Traiana został uznany za zabytek kultury o wyjątkowym znaczeniu w 1979 roku, i jest chroniony przez Republikę Serbii .

Destrukcja / erozja i pozostaje

Ruiny na początku 20 wieku, w Rumunii.

Drewniana część nośna mostu została rozebrana przez następcę Trajana, Hadrian , w celu ochrony imperium przed najazdami barbarzyńców z północy.[ 5 ]

Dwadzieścia filary były jeszcze widoczne w 1856 roku, gdy poziom Dunaju był rekordowo niski.

W 1906 roku Międzynarodowa Komisja Dunaju postanowiła zniszczyć dwa filary, które zostały wzięte za przeszkodę nawigacyjną.

W 1932 r. było 16 filarów. Pozostałe były podwodne, ale w 1982 roku tylko 12 zostało odwzorowane przez archeologów, pozostałe cztery był prawdopodobnie porwany przez wodę. Wejście i tylko słupki są teraz widoczne na każdym brzegu Dunaju. [ 6 ]

W 1979 roku, Most Trajana został dodany do listy Pomników Kultury wyjątkowego znaczenia , i jest chroniony przez Republikę Serbii.

Pozostaje Drobeta fortu po lewej / na północ brzegu Dunaju (Rumunia), która zapewniła dostęp do mostu Trajana. Po prawej / południowym brzegu Dunaju (Serbia) są szczątki Pontes castrum, który służył do tego samego celu.

  1. ^ most wydaje się być przekroczony w długości przez innego rzymskiego mostu na Dunaju, Most Konstantyna , mało znana struktura, której długość jest podana na 2437 m ( Tudor 1974b , s. 139;. Galliazzo 1994 ., s. 319).
  2. ^ najwcześniej zidentyfikowane Roman budowy keson był w Cosa, małe Roman północnej kolonia Rzymu, gdzie w podobnych caissons utworzonej falochron Już w 2 wieku pne: Międzynarodowa Handbook Archeologii Podwodnej , 2002.
  3. ^ Troyano, Leonardo Fernández, „Most Inżynieria – A Global Perspective”, Thomas Telford Publishing, 2003
  4. ^ W pierwszym wieku pne, inżynierowie Roman zatrudnił drewniane kasetony w konstruowaniu Herodian port w Cezarei Maritima: Carol V. Ruppe, Jane F. Barstad, wyd. Międzynarodowa Handbook Archeologii Podwodnej , 2002, „Cezarei” pp505f.
  5. ^ . Opper, Thorsten (2008) Hadrian: Empire i Conflict . Harvard University Press . p. 67. ISBN  9780674030954 .
  6. ^ Rise Romans z wód

Dalsze czytanie

  • Băncilă, Radu; Teodorescu, Dragos (1998), „Die römischen Brücken am Unteren Lauf der Donau”, w Zilch K.; Albrecht, G.;. Swaczyna, A. et al, Entwurf, Bau und Unterhaltung von Brücken im Donauraum , 3. Internationale Donaubrückenkonferenz, 29-30 Październik, Regensburg, s. 401-409
  • Galliazzo, Vittorio (1994), I Ponti romani. Catalogo generale , Cz. 2, Treviso: Edizioni Canova, s. 320-324 (nr 646), ISBN  88-85066-66-6
  • Griggs, Francis E. (2007), „Most Trajana: Pierwszy na świecie Long-Span Wooden Bridge”, Civil Engineering Practice 22 (1): 19-50, ISSN 0886-9685
  • Gusić, Sima (1996), „Most Traian za. Udział w przebudowie”, w Petrović, Petar, Limes rzymskie na środkowym i Dunaju Dolnym , Cahiers des Portes de Fer 2 , Belgrad, s. 259-261
  • O’Connor, Colin (1993), Roman Bridges , Cambridge University Press, s. 142-145 (nr T13), 171, ISBN  0-521-39326-4
  • Serban, Marko (2009), „Most Trajana na Dunaju”, International Journal of Nautical Archaeology 38 (2): 331-342, doi : 10.1111/j.1095-9270.2008.00216.x
  • Tudor, D. (1974a), „Le pont de Trajan à Drobeta-Turnu Severin”, Les ponts Romains du Bas-Dunaj , Bibliotheca Historica Romaniae Etiudach51 , ​​Bucharest: Editura Academiei Republicii Socialiste România, ss. 47-134
  • Tudor, D. (1974b), „Le pont de Constantin le Grand à Celei”, Les ponts Romains du Bas-Dunaj , Bibliotheca Historica Romaniae Etiudach 51 , ​​Bucharest: Editura Academiei Republicii Socialiste România, s. 135-166
  • Ulrich, Roger B. (2007), Roman drewna , Yale University Press, s. 104-107, ISBN  0-300-10341-7
  • Vučković, Dejan; Mihajlović, Dragan; Karović, Gordana (2007), „Most Trajana na Dunaju Dotychczasowe wyniki Underwater Archaeological Research.”, Istros (14): 119-130

By


Readers Comments (0)